Ons schoolprogramma


Het verre verleden, de prehistorie of oudste tijd, meer specifiek de Nieuwe Steentijd.

Kinderen laten kennismaken met de Nieuwe Steentijd kan georganiseerd worden vanuit het Megalietenhuis in het rustige landelijke dorpje Wéris.  De Nieuwe Steentijd is de tijd van de dolmenbouwers die voor hun overledenen 'eeuwige' herdenkingsplaatsen bouwden, een laatste rustplaats, een plaats om hen te eren en te herdenken. Ze zijn gekend onder de archeologische benaming dolmen, maar zijn ook gekend onder plaatselijke namen zoals hunebed (Nederland), cromlech (Wales), Hunengrab (Duitsland), dös (Zweden), anta (Portugal),....

De dolmenbouwers hebben monumenten gemaakt die de tijd weerstaan. In Wéris zijn de dolmens en menhirs al 50 eeuwen oud.  Deze monumenten staan in de velden

De Nieuwe Steentijd is de tijd van de eerste landbouwers. In Wéris vind je geen huizen van deze eerste landbouwers, maar wel van 50 jaar geleden.  Is er een gelijkenis ?

De streek rond de dolmen en menhirs, de megalieten, is gekenmerkt door een heel verscheiden landschap als gevolg van de verschillende geologische lagen. De megalieten zelf liggen in de velden op een plateau. Ze worden omgeven door ... op sommige plaatsen een glooiend landschap, op andere plaatsen hoge bosrijke rotsheuvels, zelfs een vallei in de verte. Een ideale plaats om de geografische kennis in praktijk te brengen; zelfs astronomische verschijnselen kunnen aan bod komen.


Klik hieronder voor de verschillende soorten programma's (keuze maken !) :

 
Dagprogramma I :

voormiddag :

A. Het Megalietenmuseum (binnen)

- Hier ontdekken de leerlingen de levenswijze van de Eerste landbouwers en krijgen ze inzicht in de bouwkunde van hun megalithische monumenten.
- De kinderen maken spelenderwijs kennis met de evolutie van de prehistorisch mens.

B. 1 - Bezoek van de 5.000 jaar oude dolmen (buiten)

Wat is een dolmen ? Hoe werd die gebouwd ? Door wie? Hoe leefde men toen ?

B. 4 - Tijdlijn (buiten)

We maken een tijdlijn van nu tot de tijd van de dolmenbouwers langs belangrijke gebeurtenissen in de persoonlijke, de algemene geschiedenis en de prehistorie (kan met de leerkracht vooraf bepaald worden).


MIDDAGPAUZE picknick, bij slecht weer binnen

namiddag :

In het bos :

C. 1 Het landschap (buiten)

We komen langs heel bijzondere stenen : magisch - goddelijk - duivels - legende.
De streek rond de dolmen en menhirs, de megalieten, is gekenmerkt door een heel verscheiden landschap. De megalieten zelf liggen op een plateau. Ze worden omgeven op sommige plaatsen door een glooiend landschap, op andere plaatsen door hoge rotsheuvels, er is zelfs een vallei in de verte.

In het bos komen verscheidene thema's aan bod zoals het reliëf, de horizonlijn, de windrichtingen, bepaalde astronomische verschijnselen,...

C. 2 Tijdens de wandeling gaan we op "schattenjacht" (buiten)



   
Dagprogramma II : 

keuze uit de volgende activiteiten

voormiddag :

B. 2 Inleving in een begrafenisritueel van een dolmenbouwer (buiten)

Een begrafenis van 5.000 jaar geleden. De sjamaan vertelt over het leven van de overledene, dankt de geesten van de voorouders, Moederaarde, de Zonnegodin, de Regengod,... voor de positieve energieën. De leerlingen maken muziek, zingen. Ze offeren vruchten van het land aan de vuurgod: delen de oogst met de hogere energieën. Ten slotte brengen ze de overledene naar zijn laatste rustplaats, geven nuttige grafgiften mee,...

B. 3 Wat vindt de archeoloog van vandaag ? (buiten, bij regenweer binnen)


Welke grafgift kreeg de overleden mee ? Wat is er na zoveel jaren nog van over ?

B. 4 Tijdlijn (buiten)

We maken een tijdlijn van nu tot de tijd van de dolmenbouwers langs belangrijke gebeurtenissen in de persoonlijke, de algemene geschiedenis en de prehistorie (kan met de leerkracht vooraf bepaald worden).

en/ of

B. 5  Het leven van de eerste landbouwers (buiten)

Door middel van educatieve spelen meer te weten komen over de levenswijze van toen.

MIDDAGPAUZE picknick, bij slecht weer binnen



namiddag :

C. 1 Het landschap (buiten)

We komen langs heel bijzondere stenen : magisch - goddelijk - duivels - legende.
De streek rond de dolmen en menhirs, de megalieten, is gekenmerkt door een heel verscheiden landschap. De megalieten zelf liggen op een plateau. Ze worden omgeven op sommige plaatsen door een glooiend landschap, op andere plaatsen door hoge rotsheuvels, er is zelfs een vallei in de verte. 
In het bos komen verscheidene thema's aan bod zoals het reliëf, de horizonlijn, de windrichtingen, bepaalde astronomische verschijnselen,...

C. 3 Muziek, dans (buiten)

De kinderen maken muziek en dans ter ere van de hogere energieën
 
III


stel zelf een programma samen
Maak uw keuze uit de onderstaande activiteiten.

A plek = museum

A. Het Megalietenmuseum (binnen)

- Hier ontdekken de leerlingen de levenswijze van de Eerste landbouwers en krijgen ze inzicht in de bouwkunde van hun megalithische monumenten.
- De kinderen maken spelenderwijs kennis met de evolutie van de prehistorisch mens.

B plek = dolmen

B. 1 Bezoek van de 5.000 jaar oude dolmen (buiten)

Wat is een dolmen? Hoe werd die gebouwd? Door wie? Hoe leefde men toen ? .......

B. 2 Inleving in een begrafenisritueel van een dolmenbouwer (buiten)


Een begrafenis van 5.000 jaar geleden. De sjamaan vertelt over het leven van de overledene, dankt de geesten van de voorouders, Moederaarde, de Zonnegodin, de Regengod,... voor de positieve energieën. De leerlingen maken muziek, zingen. Ze offeren vruchten van het land aan de vuurgod: delen de oogst met de hogere energieën. Ten slotte brengen ze de overledene naar zijn laatste rustplaats, geven nuttige grafgiften mee,...

B. 3 Wat vindt de archeoloog van vandaag ? (buiten, bij regenweer binnen)


Welke grafgift kreeg de overleden mee ? Wat is er na zoveel jaren nog van over ?

B. 4 Tijdlijn (buiten)


We maken een tijdlijn van nu tot de tijd van de dolmenbouwers langs belangrijke gebeurtenissen in de persoonlijke, de algemene geschiedenis en de prehistorie (kan met de leerkracht vooraf bepaald worden).

B. 5 Het leven van de eerste landbouwers (buiten)

Door middel van educatieve spelen meer te weten komen over de levenswijze van toen.

C plek = bos

C.1 Het landschap (buiten)

We komen langs heel bijzondere stenen : magisch - goddelijk - duivels - legende.
De streek rond de dolmen en menhirs, de megalieten, is gekenmerkt door een heel verscheiden landschap. De megalieten zelf liggen op een plateau. Ze worden omgeven op sommige plaatsen door een glooiend landschap, op andere plaatsen door hoge rotsheuvels, er is zelfs een vallei in de verte. 
In het bos komen verscheidene thema's aan bod zoals het reliëf, de horizonlijn, de windrichtingen, bepaalde astronomische verschijnselen,...

C. 2 Tijdens de wandeling gaan we op "schattenjacht" (buiten)


C. 3  Muziek, dans (buiten)

De kinderen maken muziek en dans ter ere van de hogere energieën

D plek = dorp

D. 1 Dorpje Wéris, gevellezen (buiten)


De authentieke functie van de gebouwen terugvinden d.m.v. het bespreken van de gevels.
Waarvoor dienen de uitstekende vertandingen aan de gevel ? Waarvoor diende de waterpomp? ....

E plek = veestallen

E. 1 Veestallen van een hedendaagse veeteler (buiten)


Een koe is een koe, maar een melkkoe is geen vleeskoe, en een vleeskoe geen melkkoe. Hebben alle koeien hoorns ? Wat is een vaars ? Eten runderen hooi of stro? .....
Met als toemaatje: kalfjes aaien.


 
Meer informatie en reserveren 

Wilt u meer informatie of reserveren? Bekijk dan a.u.b. eerst het actuele aanbod op onze website.
Zend ons een mail naar megalithes.musee@belgacom.net met

1) de dag dat u wil langskomen, het liefst met aankomst- en vertrekuur
2) het niveau en de grootte van uw groep +
3) gekozen programma(s)

Wij helpen u graag om de keuze te maken qua combinatie en tijd. 
 
Praktisch
 
Contact: van maandag tot en met woensdag  tussen 10.00 uur en 12.00 uur en tussen 13.30 uur en 17.00 uur.
Viviane D'hondt  - Tel. +32 (0) 086/21.02.19 -  megalithes.musee@belgacom.net, of viviane.dhondt@gmail.com


Prijs :

4 € per leerling van 10-15 u
2 € per leerlingen voor een halve dag = 10 u - 12 uur of 13 u - 15 uur,
gratis voor de begeleiders